Werkgroep interculturaliteit maakt behandelingen effectiever
Dankzij de Werkgroep interculturaliteit en inclusiviteit werkt iHub familiezorg Alkmaar in de regio Noord-Holland-Noord samen aan de doorontwikkeling van cultuursensitieve en inclusieve zorg. En dat is hard nodig zegt kartrekker Rianne ten Holder. ‘Veiligheid is essentieel voor een effectieve behandeling. Dat creëer je als iemand zich gezien, begrepen en geaccepteerd voelt.’
Het effect van een behandeling wordt mede beïnvloed door de werkrelatie tussen cliënt en hulpverlener. Wanneer de ‘klik’ ontbreekt, een cliënt angstig of wantrouwend is, zet dit deze relatie onder druk. ‘We zien geregeld gezinnen die negatieve ervaringen hebben opgedaan, bijvoorbeeld omdat er óver, en niet mét hen, is gesproken door betrokken hulpverlening. Ook taalbarrières en verschillen in culturele achtergrond of opvattingen kunnen relatieopbouw bemoeilijken. ‘Het is daarom kwalijk dat de vergoeding voor tolken is vervallen.’ Tijd is bovendien schaars. Benut het goed zegt Rianne. ‘Wanneer je onder druk snel moet schakelen verlies je mogelijk het contact. Wanneer je het gezin onvoldoende meeneemt in jouw denkproces en te nemen beslissingen kan dit leiden tot beschadigingen in de relatie en daarmee de effectiviteit van hulpverlening of behandeling.’
'Taalbarrières en verschillen in culturele achtergrond of opvattingen bemoeilijken het opbouwen van een vertrouwensrelatie. Het is daarom kwalijk dat de vergoeding voor tolken is vervallen.’
- Rianne ten Holder, kinder- en jeugdpsycholoog i.o. iHub familiezorg Alkmaar
‘Identity matching’, oftewel jezelf herkennen in de ander helpt relatieopbouw wél. Denk bijvoorbeeld aan overeenkomsten in ouderschap, levenservaring of herkomst. En wees jezelf bewust van je eigen culturele referentiekader. We krijgen allemaal, vanuit onze cultuur, normen, waarden en overtuigingen mee. Zo wordt te laat komen in Nederland gezien als respectloos. In andere culturen, waar men minder scherp naar de klok kijkt, is te laat komen hooguit vervelend, maar blijft de discussie over het wel of niet respecteren van de ander, achterwege. Hoe voorkom je misverstanden en onbegrip als er weinig herkenning is tussen cliënt en hulpverlener en het referentiekader bovendien afwijkt? Rianne vat het kort samen: ‘Wees nieuwsgierig, accepterend en reflecteer. Spreek je uit.’